ﻣﻨﻈﻮر از E-Learning یا آﻣﻮزش اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی از ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ مانند ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ، اینترنت، دیسک ﻫﺎی ﭼﻨﺪرﺳﺎﻧﻪ ای، نشریه ﻫﺎی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ و ﺧﺒﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﺠﺎزی و نظیر این ﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف یادﮔﯿﺮی ﺑﻬﺘﺮ و آﺳﺎن ﺗﺮ و ﮐﺎﺳﺘﻦ از رﻓﺖ و آﻣﺪﻫﺎ و ﺑﻬﺮه وری ﺑﯿﺸﺘﺮ در وﻗﺖ و هزینه ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. از ﻣﺰیت ﻫﺎی آﻣﻮزش اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺑﻪ ﻣﻮارد زیرمیتوان اﺷﺎره ﮐﺮد:
آموزش مجازی:
بنا بر تعریف، آموزش مجازی به هرگونه آموزشی گفته می شود که ابزار غالب عرضه محتوای آموزشی به فراگیر گروه هدف، رایانه و شبکه های رایانه ای باشد. شیوه ارائه آموزش های الکترونیکی تحت وب یا برخط می تواند به دو فرمت همزمان (Synchronous) و غیرهمزمان (Asynchronous) باشد. در فرمت همزمان محتوا به صورت اشتراکی بر روی یکی از ابزارهای ارائه همزمان برخط، در قالب کلاس مجازی (virtual classroom)، ارائه از راه دور (web-conferencing) و دیگر روش های موجود عرضه می گردد و مخاطبان می توانند از آن استفاده نمایند. اما در فرمت غیرهمزمان محتوای درسی بر روی رایانه مرکزی (server در نوع تحت وب) و یا CD/DVD ذخیره شده و در فرمت های متعدد قابل قبول در آموزش مجازی از جمله مبتنی بر متن (html-based) و یا مبتنی بر نوانما (flash-based) تولید می گردند.
شیوه ارائه آموزش های الکترونیکی
روش غیر همزمان
- (E-mail)
- (Discussion forum)
- (Wiki)
- (Blog)
- (Multimedia)
روش همزمان
- Webinar
- Application sharing
- Whiteboard
- Chat
- Polling
- Live webcasting
تولید محتوای آموزشی
رﺳﺎﻧﻪایﮐﻪاز ﻃﺮیق آن آﻣﻮزش اراﺋﻪ ﻣﯽﺷﻮد،ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪهﮐﯿﻔﯿﺖ یادﮔﯿﺮی ﻧﯿﺴﺖ. ﺑﻠﮑﻪ، ﻃﺮاﺣﯽ دوره، اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ یادﮔﯿﺮی را ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
برای تولید محتوای الکترونیکی استاندارد لازم است در یک فرآیند مشخص فعالیت های از پیش تعیین شده صورت بگیرد استفاده از یک فرآیند خاص و تکرار آن در دفعات بعدی سبب ایجاد سرعت و دقت بیشتر می شود.
۱- تهیه اسلاید
• اسلایدها باید در اندازه ۴:۳ فاقد پس زمینه (Background) با رنگ زمینه سفید یا سبز روشن باشد.
• تعداد خطوط به کار رفته در هر صفحه حداکثر ۷ خط و تعداد کلمات به کار رفته در هر خط حداکثر ۷ کلمه باشد.
• در متون فارسی فونت عنوان B Titr و فونت متون B Nazanin یا B Koodak و در متون انگلیسی عنوان Arial Bold و متون Arial باشد.
• تصاویر به کار رفته دارای وضوح بالا با کیفیت باشد. چنانچه تصاویر از منابع دارای مالکیت معنوی تهیه شده است ذکر منبع در تصویر الزامی است. استفاده بیش از یک تصویر در هر اسلاید مطلوب نیست.
• استفاده از انیمیشن های دارای کاربرد آموزشی در اسلاید بلامانع است.
۲- تهیه فیلم
• فیلم ها با کیفیت HD و یا بالاتر تهیه شوند. تحویل فیلم ها بر روی لوح فشرده و یا فضای ابری انجام می شود.
• در صورت تمایل فیلم را در فضای Green screen تهیه نمایید در غیر اینصورت پس زمینه دارای مبلمان متناسب با موضوع باشد.
• اندازه نمای تصویر Medium Shot باشد.
• صدای فیلم خام استریو و بدون نویز و کاملا رسا باشد.
• بهتر است استاد اسلایدهای درس را هنگام تصویربرداری در صفحه نمایش روبروی خود مشاهده کند و این اسلایدها توسط خود استاد و به وسیله پرزنتر مدیریت شوند و همزمان بوسیله یک نرم افزار ضبط صفحه نمایش (مانند Camtasia Studio) نمایش اسلایدها نیز ضبط شود.
برنامه واحد
• نیازسنجی آموزشی از اعضای هیات علمی جهت ارائه کارگاهها
• تنظیم برنامه مدون جهت برگزاری کارگاهها در مدت یک سال
• برگزاری کارگاهها با حضور مدرسین مجرب و برجسته بر اساس نیازسنجی
• نظارت بر برگزاری کارگاههای آموزشی
• ارزشیابی کارگاههای برگزارشده با استفاده از پرسشنامه
• بررسی برگه های ارزشیابی
• ارائه بازخورد به اعضای هیات علمی از نتایج ارزشیابی کارگاههای برگزار شده
• ارائه گزارش عملکرد واحد در پایان هر نیم سال تحصیلی به مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه |