برنامههای درسی ، مهمترین مؤلفه نظام آموزش عالی هر کشوری محسوب می شوند. میزان توانایی اساتید در امر تدریس ارتباط معنی داری با میزان آگاهی آنان از امر برنامه ریزی درسی دارد . به همین دلیل فرایند تدوین این برنامهها و به ویژه شرکای اصلی که باید در تدوین آن مشارکت داشته باشند، طیف وسیعی از ادبیات برنامهریزی درسی را به خود اختصاص میدهد. توجه به لزوم برنامه ریزی درسی و دقت در اجزاء تشکیل دهنده آن به عنوان یک سیستم و مجموعه ،نشانگر حساسی از سازمان فکری و روند آموزشی اساتید می باشد .
آخرین وضعیت روند تدوین و تکمیل برنامه های درسی (Course Plans)
آخرین وضعیت روند تدوین و تکمیل طرح درس (Lesson Plan)
برای یادگیری موثر و دستیابی به اهداف آموزش ،داشتن اطلاع کافی و جامع از ماهیت « برنامه ریزی درسی » مورد نیاز همه آموزش دهنده ها می باشد . بنابراین، با توجه به اهمیت و نقش برجسته برنامههای درسی، بررسی و تحقیق درباره کارآیی هر چه بیشتر آنها در شیوه تدریس، سنجش و در نهایت یادگیری فراگیرا ن بسیار ضروری و با اهمیت به نظر می رسد .
اهم اهداف گروه برنامه ریزی درسی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی:
• مرور نظام مند بر برنامه های درسی موفق و مطرح در دنیا
• بهبود و بازنگری برنامه های آموزشی
• انطباق برنامه های درسی با نیاز جامعه
• انطباق برنامه های درسی با وظایف (task) آینده دانشجویان
• تعیین core curriculum در برنامه درسی دانشگاه
• تعیین core competency در برنامه ریزی درسی دانشگاه
• هدفمند شدن برنامه های آموزشی مدرسین
• استفاده بهینه از زمان و امکانات جهت آموزش کیفی
• نظارت و پیگیری اجرایی برنامه های آموزشی مدرسین
• تدوین برنامه های آموزشی در سطوح مختلف ( طرح دوره " "course plan و طرح درس Lesson Plan اساتید درکلیه دروس عملی، نظری و بالینی و در تمام گروه های آموزشی)
• تدوین log book جهت دورههای تخصصی
• ارزشیابی طرح درس اساتید و ارائه بازخورد برنامهریزی شده در کارگاههای آموزشی ویژه مدرسین
• تدوین راهنمای مطالعاتی برای دانشجویان
• نظارت بر اجرای برنامههای آموزشی و ارزشیابی آنها
• ارتقاء برنامه های درسی و منابع آموزشی به روز از طریق بازنگری در ابتدای هر ترم
• مشارکت و پیگیری اجرای برنامه ها توسط مدیران گروه ها